Tampere Filharmonian konserttikausi 2020–21 juhlistaa Beethovenia
Kulunut kevät on ollut kenties poikkeuksellisin ajanjakso koko Tampere Filharmonian sotienjälkeisen historian aikana. Koronaviruksen vuoksi kevätkauden 2020 konsertit jouduttiin perumaan eikä orkesteri ole voinut harjoitella täysipainoisesti.
”Tässä haastavassa tilanteessa äärimmäisen tärkeään asemaan ovat nousseet kuulijamme, jotka ovat viesteillään, kärsivällisyydellään ja ymmärtäväisellä asenteellaan valaneet uskoa meihin kaikkiin. Siksi uskommekin, että mikäli syksyllä suinkin pääsemme jälleen esiintymään yleisöille, orkesterin konserttikaudesta 2020–2021 tulee jotain todella ainutlaatuista”, intendentti Juha Ahonen pohtii.
Kaikkialla soi Beethoven
Tampere Filharmonian konserttikausi 2020–21 on kunnianosoitus 250 vuotta täyttävälle Ludwig van Beethovenille. Orkesteri kulkee klassisen taidemusiikin jättiläisen jalanjäljissä reunustamalla, kommentoimalla ja törmäyttämällä hänen teoksiaan muiden aikakausien musiikin kanssa.
Beethovenin perintö elää sielläkin, missä hänen musiikkiaan ei suoraan kuulla. Tampere Filharmonian kolme ylikapellimestaria tuovat mukanaan hyvin erilaiset ohjelmistot. Nykyinen ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa Beethovenin viidennen ja yhdeksännen sinfonian, joista ensimmäisen pariksi hän tuo John Adamsin pianokonserton Century Rolls.
”Beethoven on minulle oikeastaan ainoa säveltäjä, josta olen innostunut niin lapsena kuin aikuisenakin. Tunnemme Tampere Filharmonian muusikoiden kanssa toisemme niin hyvin, että pystymme Beethovenin teosten parissa improvisoimaan hetkessä yllättävänkin paljon, eikä tulkinta ole koskaan samanlainen. Se pitää niin orkesterin kuin yleisönkin varpaillaan”, ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali pohtii.
Hannu Lintu puolestaan kiertää Beethoven-teemaa tuomalla esiin tämän aikalaisten Hummelin ja Schubertin musiikkia ja yhdistää teokset Wienin toisen koulukunnan säveltäjien Schönbergin ja Webernin musiikkiin. John Storgårds johtaa Johannes Brahmsin ensimmäisen sinfonian, joka kantaa myös nimeä ”Beethovenin 10. sinfonia”.
Nuoret kapellimestarit esiin
Korokkeelle astuu tällä kaudella peräti yksitoista kapellimestaria tai liideriä, joita Tampere Filharmoniassa ei ole aiemmin kuultu. Orkesteri tahtoo nostaa esiin uusia ja nuoria kapellimestareita, jotka ovat jo näyttäneet kyntensä maailmalla arvostettujen orkesterien edessä. Heille on annettu johdettavaksi teoksia ja kokonaisuuksia, jotka puhuttelevat.
Kuinka Richard Straussin Heldenleben soi virolaisen Kristiina Poskan tulkintana, entä Stravinskyn Petruška ranskalaisen Ariane Matiakhin käsissä? Entä keräävätkö Joshua Weilerstein, Ryan Bancroft tai Ben Gernon Tampereelta yhtä kiittävät arviot kuin vieraillessaan muissa orkestereissa?
Tähtisolisteja läheltä ja kaukaa
Solistivalinnoissa keskitytään tuomaan esiin muusikoita, jotka täydentävät toisiaan ja tuovat teoksiin joko teknisesti tai emotionaalisesti syvän ulottuvuuden. Tsaikovski-kilpailun kultaisen mitalin voittaja, pianisti Dmitry Masleev tulkitsee Mozartin 20. pianokonserton ja musiikillisesta intensiivisyydestään ja kamarimusiikillisuudestaan kiitetty Alexander Melnikov häikäisee Rahmaninovin Paganini-variaatioiden solistina. Vastapainoa tuovat amerikkalainen Conrad Tao sekä armenialainen Marianna Shirinyan, jotka ottavat käsittelyyn amerikkalaisen ja ranskalaisen konserttoperinteen.
Vierailevia tähtiviulisteja ovat Guy Braunstein, Carolin Widmann ja Nemanja Radulovic – kolme hyvin erityyppistä solistia, jotka kaikki lähestyvät teoksia sekä historiallisen tulkinnan että toisaalta oman persoonansa näkökulmista.Tällä kaudella keskiössä ovat myös puhaltajat. Eräs mielenkiintoisimmista ohjelmakokonaisuuksista on rakentunut käyrätorvitaiteilija Stefan Dohrin ympärille. Hän esittää ensi kertaa Suomessa kuultavan Berliinin filharmonikkojen tilausteoksen, Hans Abrahamsenin käyrätorvikonserton. Oboen tämän hetken kenties tunnetuin nimi Alexei Ogrintchouk liidaa puolestaan barokkiin ja klassismiin keskittyvän ohjelman ja kauden päättää klarinetisti-ikoni Sabine Meyer Mozart-tulkinnallaan.
Lisäksi yksi kauden kohokohdista on ruotsalaislaulaja Eva Dahlgrenin kanssa toteutettava yhteiskonsertti, joka on osa Tampere-talon Talossa Eva Dahlgren -festivaalia.
Kaikkein rakkain orkesteri
”Kaikista johtamistani orkestereista Tampere Filharmonia on minulle kaikkein rakkain ja tärkein. Se on orkesteri, jonka kanssa olen saanut kasvaa kapellimestarina ja joka yhä nostaa tasoaan vuodesta toiseen. Tamperelaiset saavat olla ylpeitä siitä, että täällä on huipputason kansainvälinen sinfoniaorkesteri ja ylipäätään uskomattoman laaja kulttuuritarjonta”, Santtu-Matias Rouvali kertoo.
Toukokuussa 2020 merkkejä yhteiskunnan avautumisesta on jo ilmassa, ja esimerkiksi Tampere-talossa sijaitseva Muumimuseo avaa ovensa yleisölle jälleen kesäkuun alussa.
”Yleisön ja soittajiemme turvallisuus on meille tietysti kaikkein tärkeintä. Siksi olemme varautuneet myös vaihtoehtoisiin tapoihin järjestää konsertteja, mikäli yleisötapahtumien rajoitukset jatkuvat vielä syksyllä. Lähdetään kuitenkin siitä, että pääsemme tavalla tai toisella taas tarjoamaan rakkaille kuulijoillemme heille tärkeitä musiikkielämyksiä paikan päällä. Sen uskallan sanoa, että konserttien taso tulee olemaan kaikissa tapauksissa korkea”, intendentti Juha Ahonen summaa.