Tampere Filharmonia

LähiTapiolan Vuillaume-viulu luovutettiin orkesterin käyttöön juhlallisesti Tampere-talon Maestrossa

LähiTapiolan omistukseensa hankkima arvokas Vuillaume-viulu on luovutettu Tampere Filharmonian käyttöön. Lainasopimus allekirjoitettiin juhlallisessa luovutustilaisuudessa Tampere-talon Maestrossa tiistaina 27.11. klo 14. Viulu tulee orkesterin konserttimestareiden käyttöön, ja sitä voi kuulla konsertissa ja Kurkistus kenraaliharjoitukseen -tilaisuudessa heti tulevana perjantaina.

LähiTapiolaa edustivat luovotustilaisuudessa yritysvastuusta, sponsoroinnista ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Arto Heinonen ja LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela. Viulun vastaanotti Tampereen kaupungin puolesta hyvinvoinnin palvelualueen lautakuntien apulaispormestari Johanna Loukaskorpi. Tampere Filharmonian neuvottelukuntaa edusti puheenjohtaja Martti Silvennoinen, joka on ollut taustalla vaikuttamassa viulun saamiseen Tampereelle. Tilaisuuden seremoniamestarina toimi intendentti Kristiina Penttinen ja läsnä tilaisuudessa oli myös orkesterin taiteellinen johtaja ja ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali sekä orkesterin valtuuskunta. Vuorotteleva konserttimestari Anton Chausovskii esitteli kuulijoille viulun upeaa ääntä. Hänen tulkitsemanaan kuultiin Pjotr Tšaikovskin viulukonserton hidas osa pianisti Heikki Mäntylän säestämänä.

Ensimmäisen luokan konsertti-instrumentti

LähiTapiolan viulu on 1800-luvun Euroopassa arvostetuimpiin kuuluneen ranskalaisen soitinrakentajan Jean-Baptiste Vuillaumen (1798–1875) rakentama yksilö vuodelta 1873. Se on kopio italialaisen Antonio Stradivarin vuonna 1716 rakentamasta Messias-viulusta. Vuillaume-viulu on erinomaisessa kunnossa, ja sillä on huomattavan monta – kokonaista viisi – varteenotettavien arvioitsijoiden tekemää aitoustodistusta.

Viulu on valmistettu jousisoitinryhmälle tyypilliseen tapaan useista eri puulajeista. Sen kaikukopan kansi on viuluille ominaisesti kuusta ja pohja vaahteraa, ja sen lakkaus vivahtaa kultaan ja oranssinruskeaan. Viulu on tyypillinen esimerkki tekijänsä töistä. Viulussa on alkuperäinen kaula ja soittimen mukana kulkee alkuperäinen kieltenpidin, jota koristaa harpunsoittajaa kuvaava puukaiverrus. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että soittimen kannen kaksi osaa on liimattu yhteen siten, että kuvioilla on vastakkaiset valoheijastukset.

Soittimella on hienot akustiset ominaisuudet: täyteläinen alarekisteri täydentää loistavaa mutta eteeristä ylärekisteriä. Kun ääni projisoituu konserttisalissa, kokonaisuus tekee viulusta ensimmäisen luokan konsertti-instrumentin, jonka sointi on täyteläinen. Suurimman osan ajasta soitin on kuulunut tärkeille eurooppalaisille ja amerikkalaisille keräilijöille, joilta se on päätynyt nykyisille omistajilleen. Ennen Tampereelle saapumistaan viulu on ollut viulutaiteilija Manrico Padovanin konserttikäytössä. Kun erinomainen viulisti saa soitettavakseen loistavan viulun, hänellä on mahdollisuus yltää parhaisiin tuloksiin.

Vuillaume-viulut ja Messiaan syntymäpäivä

Vuillaume-viulu hankittiin LähiTapiolalle Italian Cremonasta Eric Blotilta, joka on yksi Euroopan arvostetuimmista viulujen välittäjistä ja myyjistä. Liike on erikoistunut italialaisiin jousisoittimiin, ja sen valikoima ulottuu moderneista viuluista aina Stradivariuksiin asti. Poikkeuksena ovat ranskalaisen Vuillaumen rakentamat soittimet. LähiTapiolan puolesta viulua kävi Cremonassa kokeilemassa Tampere Filharmonian viuluryhmän edustaja Heikki Hannikainen. Huippuviulistit arvostavat Vuillaumen rakentamia viuluja. Hänen rakentamiaan Stadivarius- ja Guarnerius-kopioita on ollut käytössä muun muassa seuraavilla viulutaiteilijoilla: Fritz Kreisler, Ruggiero Ricci, Isaac Stern, Pinchas Zukerman, Hilary Hahn, Nemanja Radulović ja Nikita Boriso-Glebsky.

Vuillaume oli neuvokas kauppamies ja sai työstään myös useita kansainvälisiä tunnustuksia. Muun muassa akustiikkaa opiskellut Vuillaume sai haltuunsa kuuluisan italialaisen soitinrakentajan, Antonio Stradivarin, vuonna 1716 rakentaman Salabue-viulun 1800-luvun puolivälissä. Vuillaumen vävy nimesi sen Messiaaksi, koska odotus oli ollut sen arvoista. Vuonna 2016 Stradivarin Messias-viulu täytti 300 vuotta ja sen kunniaksi Oxfordin Ashmolean-museo ja Museo del Violino järjestivät yhteisnäyttelyn Cremonassa. Näyttelyssä oli Messias-viulun lisäksi esillä kolme Vuillaumen rakentamaa kopiota kyseisestä soittimesta, ja tämä LähiTapiolan viulu on yksi niistä.

Lue ja kuuntele:

Yle Tampereen uutinen arvoviulun luovutustilaisuudesta on katsottavissa Yle Areenassa. Uutinen alkaa kohdasta 1:06. http://areena.yle.fi/1-4604345

Aamulehden juttu ja video ovat tilaajien katsottavissa. https://www.aamulehti.fi/a/201324702?c=1522737894164

Katso lisää kuvia tilaisuudesta orkesterin Facebookista tai Instagramista.
Facebook: Tampere Filharmonia, Instagram @tamperefilharmonia