Tampere Filharmonia 95 -juhlavuosi alkaa!: Keisari ja Lemminkäinen

17.1.2025

19.00 - 21.00

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

Matthew Halls, kapellimestari

Paul Lewis, piano


Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 5, ”Keisari”

Jean Sibelius: Lemminkäinen


Paul Lewisin ja Tampere Filharmonian Beethoven-sarja huipentuu taidon ja tunteen monumenttiin, Keisarikonserttoon, jolla kuuroutuva säveltäjä vastasi Napoleonin tykkituleen. Teos valloittaa hurjalla virtuoosisuudellaan ja klassisella kauneudellaan – arvoilla, joista Lewisin tulkinnat tunnetaan. Sibeliuksen suomalaisuusaate puhkesi kukkaan Lemminkäissarjassa: sen tarina kertoo sankarista, joka voitti kuoleman.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Kevään 2025 kausikortit ovat myynnissä nyt!


Liput: Kausisarjan konserttien yksittäislipunmyynti alkaa maanantaina 2.12. klo 9: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Päivät
17.1.2025
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-32€

  • Matthew Hallsin toinen kausi Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana alkoi elokuussa perinteikkäällä Puistokonsertilla. Kauden 2024/25 aikana Halls johtaa Tampereella kymmenen konserttia, joista keväällä viisi. Lisäksi hänet nähdään myös Atlanta Symphony Orchestran, SWR Symphonieorchesterin, Tonkünstler Orchesterin, Royal Liverpool Philharmonic Orchestran, Orchestre national de Belgique’in ja The Warsaw Philharmonicin vierailevana kapellimestarina. Halls on Tampere Filharmonian kahdestoista ylikapellimestari. Aloittaessaan tehtävässään hän kertoi olevansa ylpeä, kun saa toimia ylikapellimestarina kaupungissa, jossa kulttuuria ja taide-elämää todella arvostetaan.

    Halls on tullut tunnetuksi alun perin etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

    askonasholt.com/artist/matthew-halls

  • Pianisti Paul Lewisia (CBE) pidetään kansainvälisesti yhtenä sukupolvensa johtavista muusikoista, ja hänet tunnetaan erityisesti saksalaisen musiikin vaikuttavana tulkkina. Hän on saanut lukuisia kansainvälisiä musiikkipalkintoja ja kerännyt kiitoksia varsinkin Beethovenin ja Schubertin keskeisten teosten levytyksistään.

    Lewis soittaa johtavien orkesterien solistina ja vierailee säännöllisesti esiintymässä merkittävillä musiikkijuhlilla. Viime vuosina hän on konsertoinut maailmalla ohjelmistossaan sarja Schubertin pianosonaatteja. BBC Promseissa 2010 hän esitti ensimmäisenä pianistina Beethovenin kaikki pianokonsertot yhden kauden aikana. Tampereella Lewisin, ylikapellimestari Matthew Hallsin ja Tampere Filharmonian syksyllä 2023 alkanut Beethoven-sarja huipentuu Keisarikonserttoon tammikuussa 2025.

    Kamarimuusikkona Lewis esiintyy usein tenori Mark Padmoren kanssa liedkonserteissa. Hän toimii myös perustamansa Midsummer Music -festivaalin taiteellisena johtajana vaimonsa Bjørg Lewisin kanssa. Vuosittainen tapahtuma järjestetään Buckinghamshiressä, Iso-Britanniassa.

    paullewispiano.co.uk

  • -viulu
    Anna-Leena Haikola 1.konserttimestari tp.
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Riikka Marttila *
    Liina Nuora-Loijas ***
    Raimo Hannikainen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja *tp.
    Janita Oksanen tp.
    Eevi Pietarinen tp.
    Johannes Hakulinen tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Josefina Haikarainen tp.
    Maria Turunen tp.

    Alttoviulu
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Satu Kae tp.
    Iina Marja-aho tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisit
    Simon Svoboda **tp.
    Risto Rajakorpi ***tp.
    Reinis Birznieks
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Oskari Hanhikoski **
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Seppo Planman

    Oboe
    Nevio Keller *tp.
    Simeon Overbeck **

    Klarinetti
    Jarmo Hyväkkö *
    Janne Pesonen ***

    Fagotti
    Ananta Diaz tp.
    Sanna Wihinen tp.

    Käyrätorvi
    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Tamás Mészáros ***

    Pasuuna
    Vygantas Silinskas *tp.
    Sakari Mäkimattila **tp.
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Tuomo Oravakangas ***
    Jarmo Niininen ***tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Keväällä 1809 Napoleon saartoi Wieniä, arkkiherttua Rudolf pakeni kaupungista ja Ludwig van Beethoven (1770–1827) piiloutui kellariin, ei niinkään henkensä kuin heikentyneen kuulonsa pelastamiseksi. ”Ympärilläni ei ole muuta kuin rumpuja, kanuunoita, miehiä ja kaiken maailman murheita”, hän valitteli kirjeessään. Piirityksen aikana Beethoven sävelsi kaksi merkittävää teosta pianolle: arkkiherttuan pakomatkaa kuvaavan Jäähyväissonaatin sekä viidennen pianokonserton (1809). Kumpikin teos soi Es-duurissa, samassa sävellajissa kuin niinikään Napoleonista inspiroitunut Eroica-sinfonia. Kantaesityksen solistina Leipzigissa vuonna 1811 esiintyi Friedrich Schneider, sillä Beethoven ei ollut enää kuulevien kirjoissa.

    Konserton lisänimi ei ole Beethovenin antama – hänhän ei mitään niin vihannut kuin itsevaltiaita. Tarinan mukaan sen takana olisi ranskalainen upseeri, joka kesken Wienin-esityksen olisi huutanut ”tämähän on Keisari!” Toisen teorian mukaan otsikon keksi brittipianisti Johann Baptist Cramer, mikä myös selittäisi sen, että nimi ei ole vakiintunut saksankielisten käyttöön. Niin tai näin, lisänimi on tuskin Napoleonin innoittama, vaan kumpuaa pikemminkin teoksen majesteettisesta ilmeestä ja solistisista haasteista, joilla Beethoven löi laudalta kaikki edeltävät konsertot, myös omansa.

    Perinteisen orkesterijohdannon sijasta ensiosa Allegro alkaa orkesterisoinnulla ja solistin improvisaatiomaisilla kuvioilla. Osan luonne on tätä myöten selvä: kyseessä on orkesterin ja solistin kaksinkamppailu, jossa ensimmäinen luottaa voimaan ja massaan, toinen ketteryyteen. Solistiosuus on muutenkin niin näyttävä, että Beethoven erikseen kielsi pianistilta oman soolokadenssin esittämisen ja tarjosi tilalle valmiin pikkukadenssin. Toisessa osassa Adagio Beethoven heittäytyy ehkä kaikkein runollisimmilleen ja päättää osan mystiseen hetkeen: piano alkaa tapailla finaalin teemaa kuin kaukaisuudesta kaikuvaa muistoa, kunnes heittäytyy täysillä teeman vietäväksi. Konsertto huipentuu hengästyttäviin juoksutuksiin, joiden jäljiltä vastakkainasettelu on selätetty symbioottisen yhteiselon hengessä.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Vuonna 1892 Jean Sibelius (1865–1957) murtautui Kullervo-sinfoniallaan suomalaisuusaatteen musiikilliseksi ukkosenjohdattimeksi. Seuraavaksi suurteokseksi Sibelius kaavaili wagnerilaisten mittasuhteiden oopperaa Veneen luominen, joka perustuisi niinikään Kalevalaan. Wagnerin innoittamana Sibelius uskoi, että musiikki saavuttaa ihmisen sielun puhtaimmillaan sanan ja sävelen saumattomassa yhteydessä.

    Wagnerilaiset ihanteet haalistuivat sitä mukaa, kun oopperan luonnokset etenivät. Tilalle Sibelius löysi Franz Lisztin musiikkifilosofian, jossa kansalliset myytit kukoistivat sinfonisen runon muodossa. Sibelius hylkäsi oopperalliset kunnianhimonsa puhtaasti soittimellisten muotojen tieltä. Veneen luomisen hän hautasi vähin äänin, mutta etsi sen luonnoksille käyttöä uutta ideologiaa ilmentäneestä Lemminkäissarjasta (1896).

    Lemminkäinen on sinfonisten runojen sarja, mutta sitä voi pitää sinfonianakin, kuten Sibelius on sanonut. Lemminkäistä voi esittää myös erillisinä numeroina, sillä kronologian sijasta Lemminkäinen koostuu yksittäisistä tarinoista, joita vain yhdistää kalevalaisen sankarin kuolemaa uhmaava huimapäisyys.

    Ensiosa Lemminkäinen ja saaren neidot kulkee salskean sankarin matkassa monien mutkien kautta viettelijättärien tykö; musiikissa värisee eroottinen lataus, joka lopussa purkautuu suurellisesti laantuakseen tyydyttyneeseen lepoon. Toinen osa Tuonelan joutsen syntyi Veneen luomisen alkusoitoksi; englannintorven valittavan laulu kuvaa mustassa virrassa lipuvaa viattomuuden symbolia. Kolmas osa Lemminkäinen Tuonelassa kertoo sankarin kosiotehtävistä, joista yksi, Joutsenen pyydystäminen Tuonelan virrasta, osoittautuu kohtalokkaaksi virheeksi. Ennen kuin Lemminkäinen saa tekoaan valmiiksi, paimen surmaa Lemminkäisen, joka joutuu Tuonelaan. Lopulta hän herää henkiin äitinsä rakkaudesta. Finaaliosassa Lemminkäisen kotiinpaluu sankari suuntaa voitokkaana takaisin kotikonnuilleen fagottisoolojen kirittämänä.

    Teksti: Jaani Länsiö