Pohjolasta tuulee

31.1.2025

19.00 - 21.00

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

Vassily Sinaisky, kapellimestari

Andreas Brantelid, sello


Antonín Dvořák: Karnevaali-alkusoitto, op. 92

Pjotr Tšaikovski: Rokokoo-muunnelmat

Carl Nielsen: Sinfonia nro 4, ”Sammumaton”


Kapellimestari Thomas Dausgaard on joutunut perumaan tulonsa Tampereelle. Hänen tilallaan Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Vassily Sinaisky. Muutoksesta johtuen konsertin avausteos vaihtuu. Svendsenin toisen sinfonian sijaan illan avaa Antonín Dvořákin Karnevaali-alkusoitto. Muuten ohjelma säilyy ennallaan. Andreas Brantelid tulkitsee bravuurinsa, 1700-luvun eleganssille kumartelevat Rokokoo-muunnelmat. Carl Nielsenin sammumatonta elämänjanoa kuvaava neljäs sinfonia on tanskalaissäveltäjän rakastetuinta musiikkia.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Liput: Kausisarjan konserttien yksittäislipunmyynti alkaa maanantaina 2.12. klo 9: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Päivät
31.1.2025
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-32€

  • sinaisky 014.tif

    Kapellimestari ja pianisti Vassily Sinaisky kuuluu venäläisen kapellimestaritradition suuriin kansainvälisiin nimiin. Maestro Sinaisky tunnetaan maailmalla tulkinnoistaan venäläisten, saksalaisten ja englantilaisten säveltäjien mestariteoksista. Hän on vieraillut Tampereella aiemmin vuosina 2018 ja 2019.

    Sinaisky on toiminut Latvian kansallisen sinfoniaorkesterin ja Malmön sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina ja sittemmin orkesterien kunniakapellimestarina. Hän on myös toiminut Moskovan filharmonisen orkesterin ylikapellimestarina ja Venäjän valtionorkesterin johtajana sekä BBC:n filharmonisen orkesterin ja Alankomaiden filharmonikoiden päävierailijana. Kohokohtiin BBC:n filharmonikkojen kanssa (1996–2012) lukeutuvat Šostakovitš-festivaali, kiertueet Euroopassa ja Kiinassa sekä useat BBC Proms -esiintymiset.

    Ukrainalaisiakin sukujuuria omaava Sinaisky on vieraillut johtamassa mm. Tšekin filharmonikkoja, Leipzigin Gewandhaus-orkesteria, Oslon filharmonikkoja, Concertgebouw-orkesteria, Soulin filharmonikkoja, Hong Kongin filharmonikkoja sekä useissa sinfoniaorkestereissa Yhdysvalloissa. Hän saa säännöllisesti kutsuja Iso-Britannian merkittävistä orkestereista, ja vuonna 2022 hän teki Euroopan kiertueen Birminghamin sinfoniaorkesterin kanssa. Moskovan Bolshoi-teatterin vuosien ohella Sinaiskyn valtava oopperakokemus on kuljettanut häntä maailman suuriin oopperataloihin.

    intermusica.com

  • Andreas Brantelid aloitti sellonsoiton lapsena isänsä opettamana, ja vain 14-vuotiaana hän esitti Elgarin sellokonserton Tanskan kuninkaallisen orkesterin kanssa. Sittemmin hän on soittanut mm. Zürichin Tonhalle-orkesterin, Wienin sinfoniaorkesterin, Hampurin sinfoniaorkesterin, Brysselin filharmonisen orkesterin, BBC:n sinfoniaorkesterin ja Birminghamin kaupungin sinfoniaorkesterin kanssa. Hän on työskennellyt useiden arvostettujen kapellimestarien johdolla, ml. Esa-Pekka Salonen, Philippe Herreweghe, Thomas Dausgaard, Sakari Oramo ja Heinrich Schiff.

    Ensimmäisenä levytyksenään (2008) Brantelid julkaisi Tšaikovskin, Schumannin ja Saint-Saënsin konsertot Tanskan kansallisen sinfoniaorkesterin kanssa. Hänen viimeisimpiä levytyksiään ovat sellokonsertot periodiorkesteri Concerto Copenhagenin kanssa (2021) ja “48 Strings” (2022), joka kunnioittaa 1900-luvun alun suuria sellistejä.

    Brantelid esiintyy maailmanlaajuisesti myös resitaaleissa ja kamarimuusikkona useammassa kokoonpanossa. Lisäksi hän vastaa Stavangerin kansainvälisen kamarimusiikkifestivaalin taiteellisesta johtamisesta norjalaispianisti Christian Ihle Hadlandin kanssa.

    Ruotsalais-tanskalainen sellisti on saanut useita musiikkipalkintoja ja apurahoja, joista ensimmäisiä ovat palkinnot Eurovision nuorten muusikoiden kilpailussa 2006 ja kansainvälisessä Paulo-sellokilpailussa 2007. Brantelid toimii vierailevana professorina Sibelius-Akatemiassa.

    nordicartistsmanagement.com

  • I-viulu
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Taija Angervo 2.konserttimestari tp.
    Kati Tuominen-Heroja *tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Johannes Hakulinen tp.
    Janita Oksanen tp.
    Eevi Pietarinen tp.

    II-viulu
    Anna-Maria Huohvanainen*tp.
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Eeva-Liisa Suuronen
    Katariina Lankinen tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Julia Musakova tp.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodyanyuk sooloaltisti
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Satu Kae tp.
    Iina Marja-aho tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Joni Armio ***
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Nevio Keller *tp.
    Juha Ala **
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Reetta Näätänen

    Fagotti
    Eri Ikeda **tp.
    Sarah Tako ***
    Ananta Diaz tp.

    Käyrätorvi
    Jouni Suuronen **
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti
    Eero Kiukkonen **
    Tamás Mészáros ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Mikhail Kapustin ***
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *
    Jarmo Niininen ***tp.

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Tuomo Oravakangas ***

    Harppu
    Katilyne Roels *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Karnevaali-alkusoitto, op. 92
    I Sostenuto – Allegro molto
    II Largo
    III Allegro vivace – Alla marcia
    _________________________________________________

    Viisikymppinen Antonín Dvořák (1841–1904) oli suosionsa kukkuloilla: tanssien ja miniatyyrien mestari oli edellisillä sinfonioillaan tehnyt nimeä myös suurmuotojen taitajana, ja pian kansainvälinen maine kulminoitui kutsuksi New Yorkiin, jossa hänet nimitettäisiin Kansallisen konservatorion johtajaksi. Ehkä häntä mietitytti elämänmuutos, keski-iän kriisi tai taiteellinen uudistumishalu: joka tapauksessa Dvořák uppoutui nyt elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin.

    Ensin syntyi Requiem, valtava kuolinmessu kuorolle ja orkesterille, ja sen jälkeen kolme alkusoittoa (1891). Jos Requiem pohtii ihmistä tuonpuoleisuudesta käsin, alkusoitoissa se saa maallisen käsittelyn: ihminen osana luontoa, ihminen osana elämänvirtaa, ihminen rakkaudellisena voimana – joskin rakkautta Dvořák kuvaa mustasukkaisen tuhovoiman ilmentymänä. Triptyykin voi tiivistää filosofiaan, jonka mukaan ihmisellä olisi kyllä mahdollisuus antautua kauniin ja luonnollisen armoille, mutta hän ei malta olla sörkkimättä sitä itsekkyydellään.

    Karnevaali on triptyykin energinen väliosa, jossa ihminen sukeltaa elämän pyörteisiin, sen villinä heittelehtiviin kohtaloihin ja yllätyksiin hyväksymällä vääjäämättömän ja nauttiakseen matkastaan. Alkusoittoja yhdistävä luontoteema kuullaan puolenvälin tienoilla klarinetin lausahduksena. Triptyykki sai kantaesityksen huhtikuussa 1892 Prahassa Dvořákin New Yorkin -matkan aattona säveltäjän itsensä johdolla.

  • Rokokoo-muunnelmia sellolle ja orkesterille, op. 33
    Moderato assai quasi Andante
    Tema. Moderato semplice
    Var. 1. Tempo del Tema
    Var. 2. Tempo del Tema
    Var. 3. Andante sostenuto
    Var. 4. Andante grazioso
    Var. 5. Allegro moderato — Cadenza
    Var. 6. Andante
    Var. 7 e Coda. Allegro vivo
    _________________________________________________

    Pjotr Tšaikovskin (1840–1893) kaikki teokset solistille ja orkesterille syntyivät ongelmien saattelemina. Ensimmäisen pianokonserton hän sävelsi Nikolai Rubinsteinille, joka lyttäsi teoksen täysin. Hyvitelläkseen kritiikkinsä Rubinstein vaati saada kantaesittää toisen pianokonserton, mutta ehti kuolla ennen h-hetkeä. Viulukonsertto valmistui Leopold Auerille, joka kieltäytyi kunniasta partituurin nähtyään.

    Rokokoo-muunnelmat syntyivät sellisti Wilhelm Fitzenhagenille. Hän ei kunnioittanut Tšaikovskin tavoittelemaa klassista yksinkertaisuutta, vaan täytti sen virtuoosikuvioilla. Säveltäjä sai tietää peukaloinnista vasta vuosia myöhemmin: ”Piru periköön, olkoon sitten niin!” hän huudahti nähtyään korjaillun version. Alkuperäisversio näki päivänvalon vasta vuonna 1941, mutta Fitzenhagenin versio on se, jota esitetään.

    Sävelruno Francesca da Riminin jälkeen syntyneet muunnelmat näyttäytyy puhdistautumisriittinä: Francesca on helvetin lieskoissa korventuvia syntisiä kuvaava orkesterimyrsky, Rokokoo muunnelmat sen täydellinen vastakohta. Yksinkertaisuutta ilmentävällä, perinteisellä muunnelmasarjalla ei muodon lisäksi ole juurikaan tekemistä 1700-luvun estetiikan kanssa. Tšaikovski kuljettaa teemaa halki kahdeksan kohtauksen; kuudes on niistä laajin ja sisältää soolokadenssin, päätösmuunnelma huipentaa matkan asianmukaisiin juoksutuksiin.

  • Sinfonia nro 4, op. 29, ”Sammumaton”
    _________________________________________________

    Carl Nielsen (1865–1931) loi Tanskan orkestraalisen sointi-ihanteen kuudella sinfoniallaan. Kansallisromantikko hän oli enemmän ajallisesti kuin tyylillisesti: Maansa myyttien ja legendojen sijasta hänen sinfoniansa luotaavat sisäisiä mielenmaailmoja, olevaisuutta ja psyykettä. Toinen sinfonia (1902) pureutuu ihmisluonnon neljään temperamenttiin, kolmas (1911) sisäiseen kasvuun, viides (1922) kaaoksen ja järjestyksen kitkaan. Kuudes sinfonia (1925) on elämäkerrallinen tilinpäätös.

    Neljättä sinfoniaa (1916) Nielsen sävelsi maailmansodan keskellä. ”Teoksella ei ole ohjelmaa”, hän kirjoitti, mutta se ”ilmaisee elämän henkeä, tai elämän ilmentymistä, kaikkea mikä liikkuu, kaikkea, mikä haluaa elää. Minun täytyy keksiä ytimekäs nimi. Se riittää. En osaa selittää, mitä haluan, mutta sen täytyy olla hyvä.”

    Neljäosainen ”Sammumaton” esitetään ilman osien välisiä taukoja. Kauttaaltaan intensiivinen ensiosa alkaa keskeltä kiivainta kohtausta ennen laantumistaan sellon aforistisiin tuumauksiin ja puhaltimien kommentteihin. Toinen osa on intermezzo puupuhaltimille, kolmas on riipaiseva valituslaulu, jossa etenkin jouset ja patarumpu kamppailevat tilasta aina finaaliin saakka. Päätösosa yltyy väkivaltaa kaihtamattomien taistelukohtauksien kautta ylvääseen loppuun.