Ilta Pariisissa

24.1.2025

19.00 - 21.00

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

Matthew Halls, kapellimestari


Jean-Philippe Rameau: Ouverture, Air gracieux et gai ja Contredanse ooppera-baletista Pygmalion

Maurice Ravel: Daphnis et Chloé, sarja nro 2

Gabriel Fauré: Pelleas ja Melisande -sarja

Igor Stravinsky: Tulilintu-sarja, 1919-versio


Versailles’n palatsin oopperasta Champs-Élyséen venäläiseen balettiin, Pariisi on kautta vuosisatojen hengittänyt tanssirytmien tahtiin. Tampereen illassa soivat rakkauden kaupungissa syntyneet baletit aina barokkimestari Rameaun tanssisarjasta Maurice Ravelin lemmentarinaan, jota Tulilinnun säveltäjä Igor Stravinsky ylisti ranskalaisen säveltaiteen kauneimmaksi tuotteeksi.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Liput: Kausisarjan konserttien yksittäislipunmyynti alkaa maanantaina 2.12. klo 9: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Päivät
24.1.2025
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-32€

  • Matthew Hallsin toinen kausi Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteel lisena johtajana alkoi elokuussa perinteikkäällä Puistokonsertilla. Kauden 2024/25 aikana Halls johtaa Tampereella kymmenen konserttia, joista keväällä viisi. Lisäksi  hänet nähdään myös Atlanta Symphony Orchestran, SWR Symphonieorchesterin, Tonkünstler Orchesterin, Royal Liverpool Philharmonic Orchestran, Orchestre national de Belgique’in ja The Warsaw Philharmonicin vierailevana kapellimestarina. Halls on Tampere Filharmonian kahdestoista ylikapellimestari. Aloittaessaan tehtävässään hän kertoi olevansa ylpeä, kun saa toimia ylikapellimestarina kaupungissa, jossa kulttuuria ja taide-elämää todella arvostetaan.

    Halls on tullut tunnetuksi alun perin etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

    askonasholt.com/artist/matthew-halls

  • I-viulu
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Reetta Kataja-Saarikettu 2.konserttimestari tp.
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Kati Tuominen-Heroja *tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Johannes Hakulinen tp.
    Janita Oksanen tp.
    Eevi Pietarinen tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Anna-Maria Huohvanainen **tp.
    Kimmo Tullila ***
    Heidi Kuula
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Katariina Lankinen tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Julia Musakova tp.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodyanyuk sooloaltisti
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Satu Kae tp.
    Iina Marja-aho tp.
    Jovan Mitic tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Risto Rajakorpi ***tp.
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Oskari Hanhikoski **
    Joni Armio ***
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen
    Juraj Valencik tp.

    Huilu
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman
    Matti Närhinsalo tp.

    Oboe
    Nevio Keller *tp.
    Simeon Overbeck **
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Nikolai Pryganov *tp.
    Jarmo Hyväkkö *
    Janne Pesonen ***
    Yung-Yuan Chiang tp.

    Fagotti
    Eri Ikeda **tp.
    Sarah Tako ***
    Ananta Diaz tp.
    Slava Berg tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti
    Alessandro Chiavetta *tp.
    Eero Kiukkonen **
    Tamás Mészáros ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Sakari Mäkimattila **tp.
    Mikhail Kapustin ***
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Jarmo Niininen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***
    Harri Lehtinen tp.
    Eppu Hietalahti tp.
    Tuomas Marttila tp.
    Niko Ronimus tp.
    Elias Nummenmaa tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *
    Katilyne Roels tp.

    Kosketinsoittimet
    Ville Hautakangas *tp.

     

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Sarja oopperasta Pygmalion, koonnut Matthew Halls
    Ouverture (Alkusoitto)
    Air gracieux et gai (Pieni iloinen sävelmä)
    Contredanse (Kontratanssi)

    Vaikka Jean-Philippe Rameau (1683–1764) jäi historiaan säveltäjänä, tunnetuksi hän nousi musiikin teoreetikkona. Hänen kirjansa mullisti ranskalaisen sointukäsityksen, jota hän käsitteli valistusaatetta noudattaen puhtaasti järkiperustein. Vasta viisikymppisenä Rameau siirtyi oopperoihin, joista hänet nykyään muistetaan.

    Pygmalion (1748) on yksinäytöksinen ooppera, jossa on ranskalaisen perinteen mukaisesti merkittävä balettiosuus. Traditio sai alkunsa hovisäveltäjä Jean-Baptiste Lullyn (1632–1687) aikana, kun tanssia rakastaneen Aurinkokuninkaan esityksiin tuli aina sisällyttää balettia. Tähän konserttiin ylikapellimestari Matthew Halls on valinnut Pygmalionista kolme osaa: Ouverture nostaa esiripun ranskalaisen alkusoiton tavoin, kun nopeaa keskijaksoa reunustavat arvokkaasti askeltavat äärijaksot. Surumielinen Air gracieux et gai johtaa saumattomasti koko teoksen huipentavaan Contredanseen.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Daphnis et Chloé, sarja nro 2
    I Lever du jour (Auringonnousu)
    II Pantomime (Pantomiimi)
    III Danse Générale (Tanssi)
    Maurice Ravel 150 v.

    Maurice Ravel (1875–1937) oli nostalgikko, joka ei käsitellyt historiaa sarkastisesti Prokofjevin ja Stravinskyn tapaan, vaan aina kunnioittavasti ja hyvällä maulla. Koska Ravelin teoksissa tuntuu aina modernin ranskalaisharmonian kosketus, hänen kutsumisensa varsinaiseksi uusklassikoksi on liioittelua.

    Ravelin teoksista suurin ja loisteliain on yli kolmevarttinen, kolminäytöksinen Daphnis et Chloé (1912). Se syntyi Pariisin Venäläiselle baletille ja koreografi Michel Fokinelle. Antiikin rakkaustarina Dafnis ja Khloe kertoo kahdesta orpolapsesta, jotka kasvavat paimenina Lesboksen saarella. He rakastuvat, kohtaavat luonnonvoimia, kidnappausyrityksiä, kilpakosijoita ja sekaannuksia, kunnes ikuinen rakkaus voittaa ja he pääsevät lopulta naimisiin. Vaikka nuoret saavat tietää aatelisesta syntyperästään, he päättävät elää vaatimattomissa olosuhteissa luonnonhelmassa. Tarinan on tulkittu ylistävän maalaiselämää ja tutkivan rakkauden kehityskaarta viattomasta ihastuksesta intohimoon ja lopulta syvään yhteyteen.

    Ravel laati baletista kaksi konserttisarjaa, joista ensimmäinen valmistui jo ennen baletin ensi-iltaa. Toinen, huomattavasti edellistä suositumpi kertaa kolmannen näytöksen musiikin lähes sellaisenaan aina kimmeltävästä aamunkoitosta pantomiimiin ja hurjaan lopputanssiin.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sarja näytelmästä Pelleas ja Melisande op. 80
    I Prélude (Preludi)
    II Fileuse (Kehrääjätär)
    III Sicilienne
    IV La mort de Mélisande (Mélisanden kuolema)

    Belgialaisen Maurice Maeterlinckin
    (1862–1947) Pelléas ja Mélisande (1893) on yksi teatterihistorian merkkitapauksista – ei välttämättä niinkään kirjoittajan kuin sen säveltäjien ansioista. Piilotajunnan, hämärän ja tapahtumattomuuden merkitsemä kolmiodraama otettiin vastaan nuivasti, mutta monet merkkisäveltäjät, kuten William Wallace (1903) ja Arnold Schönberg (1903), Jean Sibelius (1905) ja tunnetuimpana Claude Debussy oopperallaan (1902) nostivat sen suuruuteenomilla, symbolistisilla musiikeillaan.

    Ensimmäinen heistä oli Gabriel Fauré (1898/1909), jonka näyttelijä Beatrice Stella Campbell kutsui säveltäjäksi näytelmän Lontoon-produktioon. Faurélla oli aikaa vain runsaat kuusi viikkoa. Hän joutui kierrättämään musiikkia vanhoista, hylätyistä projekteistaan ja antamaan orkestrointivastuut oppilalleen Charles Koechlinille.

    Vuonna 1901 hän kokosi teatterimusiikista sarjan ja kasvatti soittajiston konserttisalien mittoihin. Neljäosaisen sarjan kiistatta tunnetuin osa on Sicilienne, alun perin Porvari aatelismiehenä -näytelmään syntynyt surumielinen tanssi, jonka Fauré lisäsi sarjaan vasta kahdeksan vuotta myöhemmin.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Tulilintu-sarja, 1919-versio
    I Introduction (Johdanto)
    II Dance of the Firebird (Tulilinnun tanssi)
    III Dance of the Princesses (Prinsessojen piiritanssi)
    IV Infernal Dance of King Kastchei (Kuningas Kashtshein hornantanssi)
    V Berceuse (Kehtolaulu)
    VI Finale (Finaali)

    Tulilintu syntyi Pariisin Venäläiselle baletille impressario Sergei Djagilevin tilauksesta. Ensimmäinen valinta oli Anatoli Ljadov, joka ei tapansa mukaan saanut valmista. Kun seuraava vaihtoehto Nikolai Tšerepninkin petti odotukset, nuori ja kokematon Igor Stravinsky (1882–1971) sai mahdollisuuden. Riski kannatti: Tulilintu (1910) oli menestys ja säveltäjän läpimurto. Myös Claude Debussy innostui: ”jostainhan se on aloitettava”, hän kommentoi.

    Baletti perustuu venäläiseen kansantaruun. Prinssi Ivan on eksynyt metsästysretkellään pahan Kastšein puutarhaan, jossa hän pyydystää Tulilinnun. Tämä tarjoaa vapaudestaan taikasulkaa, jota heiluttamalla Tulilintu pyrähtäisi tarvittaessa apuun. Ivan hyväksyy vaihtokaupan. Puutarhassa Ivan tapaa 13 prinsessaa, joista kauneimpaan hän rakastuu, kuten kaikki miehet, joiden kohtalona on Kastšein noituma kivettyminen.

    Ivan uhmaa kohtaloaan ja huomaa örkkien ja maahisten piirittävän häntä. Sulkaa heiluttamalla hän kutsuu apuun Tulilinnun, joka tanssittaa möröt tainnoksiin. Ivan tuhoaa nukkuvan Kastšein sielun, kiroukset raukeavat ja rakastavaiset saavat toisensa. Vuoden 1919 konserttisarja puolittaa kolmevarttisen baletin juonenkäänteisiin kajoamatta.

    Teksti: Jaani Länsiö