Huimaavat näkymät

14.2.2025

19.00 - 20.45

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

Anna-Maria Helsing, kapellimestari

Lise de la Salle, piano


Missy Mazzoli: Sinfonia (for Orbiting Spheres) 

Franz Liszt: Pianokonsertto nro 1

Jimmy López: Sinfonia nro 3, ”Altered Landscape”, Suomen ensiesitys


Kun Missy Mazzolin sinfonia leijuu aurinkokuntamme kiertoradoilla, perulaisen Jimmy Lópezin kolmas sinfonia Altered Landscape kiteyttää viime vuosien globaalit traumat elokuvallisiksi sointimassoiksi: maapallon resurssit hupenevat silmiemme edessä, mutta Lópezin sanoma luo toivoa myös paremmasta. Palkittu ranskalaispianisti Lise de la Salle tuo runolliseksi ja kypsäksi kehutun pianotaiteensa vihdoin myös Tampereelle.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Liput: Kausisarjan konserttien yksittäislipunmyynti alkaa maanantaina 2.12. klo 9: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Päivät

14.2.2025

Aika

19.00 - 20.45

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-32€

  • Kapellimestari Anna-Maria Helsingillä on erinomainen maine Pohjoismaiden orkestereissa ja oopperataloissa, joissa hänet myös tunnetaan mieltymyksestä modernin orkesterimusiikin ja nykymusiikin soundeihin. Helsing aloitti kolmivuotiskautensa BBC:n konserttiorkesterin ylikapellimestarina lokakuussa 2023 päävierailijakautensa jatkoksi. Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestarina hän aloitti tänä vuonna (2025).

    Suomenruotsalainen Helsing on johtanut kaikkia Pohjoismaiden merkittäviä orkestereita. Lisäksi hän on vieraillut johtamassa mm. Lontoon Philharmonia-orkesteria, Kuninkaallista filharmonista orkesteria, BBC:n filharmonista orkesteria, Skotlannin kuninkaallista kansallisorkesteria, Barcelonan sinfoniaorkesteria, Budapestin festivaaliorkesteria sekä Musikkollegium Winterthuria. Tampere Filharmoniassa Helsing on vieraillut vuosina 2014, 2017 ja 2021.

    Oopperadebyyttinsä, Kaija Saariahon “Adriana Mater”, hän teki Suomen Kansallisoopperassa. Viimeisimpiä kantaesityksiä ovat Karólína Eiríksdóttirin “Lisbeta” Ahvenanmaan oopperassa ja ”Magnus-Maria” Skandinavian kiertueena. Tampereella hän on johtanut oopperat Madame Butterfly (2013) ja Pohjalaisia (2017).

    Helsing aloitti uransa viulistina ja opiskeli kapellimestariksi Sibelius-Akatemiassa. Kapellimestaritehtäviensä ohella hän toimii Pietarsaaressa vuosittain järjestettävän Rusk-kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana.

  • Lise de la Salle on noussut kansainväliseen maineeseen 15-vuotisen uransa aikana. Ranskalaispianisti on voittanut useita palkintoja ja esiintynyt tunnetuissa konserttisaleissa ympäri maailmaa. Washington Postin kriitikko on kuvaillut hänen soittoaan: “Suurimman osan konsertista yleisön piti muistaa hengittää… jännitys ei hellittänyt hetkeksikään, ennen kuin hänen kätensä irtosivat koskettimilta.”

    De la Salle on tehnyt yhteistyötä monien johtavien orkestereiden ja kapellimestarien kanssa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Kaudella 2024/25 hän debytoi Sydneyn sinfoniaorkesterin kanssa ja palaa Japaniin NHK sinfoniaorkesterin solistiksi kapellimestari Fabio Luisin johdolla. Kohokohtiin kuuluvat myös esiintymiset Pariisissa Orchestre de Chambre de Paris’n kanssa Théâtre des Champs-Elysées’ssä sekä konsertit Irlannin kansallisen sinfoniaorkesterin, Stuttgartin filharmonikkojen ja Japanin Yomiuri-sinfoniaorkesterin kanssa.

    De la Sallen Naïve-merkille levyttämät Chopin- ja Liszt-albumit ovat keränneet laajaa kiitosta. Hänen viimeisin albuminsa “When do we Dance?” (2021) esittelee tansseja eri aikakausilta.

    Lise de la Salle voitti Young Concert Artists International Auditions -kilpailun New Yorkissa 2004. Hän aloitti pianonsoiton neljävuotiaana ja soitti ensikonserttinsa viisi vuotta myöhemmin Radio Francen suorassa lähetyksessä. Hän on opiskellut Pariisin konservatoriossa.

  • I-viulu
    Fabrizio Falasca 1.konserttimestari tp.
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Kati Tuominen-Heroja *tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Johannes Hakulinen tp.
    Janita Oksanen tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Kimmo Tullila ***
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Katariina Lankinen tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Katariina Almgren
    Julia Musakova tp.
    Maria Turunen tp.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodyanyuk sooloaltisti
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Kaisa Anttila
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Satu Kae tp.
    Iina Marja-aho tp.

    Sello
    Simon Svoboda **tp.
    Risto Rajakorpi ***tp.
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Oskari Hanhikoski **
    Joni Armio ***
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Nevio Keller *tp.
    Juha Ala **
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Reetta Näätänen

    Fagotti
    Aleksei Dmitriev *
    Sarah Tako ***
    Ananta Diaz tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Jouni Suuronen **
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Tamás Mészáros ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Vygantas Silinskas *tp.
    Mikhail Kapustin ***

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Jarmo Niininen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***
    Tuomas Marttila tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    Kosketinsoittimet
    Ville Hautakangas *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Sinfonia (for Orbiting Spheres)
    _________________________________________________

    Etenkin oopperoistaan ylistetty Missy Mazzoli (s. 1980) on kuluneen kymmenen vuoden aikana noussut yhdeksi USA:n kiinnostavimmista nykysäveltäjistä. Mazzolin musiikki teki varmaa tuloaan jo viime vuosikymmenen alussa, kunnes lopullinen läpimurto tapahtui vuonna 2016 oopperalla Breaking the Waves, joka perustuu Lars von Trierin samannimiseen elokuvaan. Sittemmin hän sai kunnian olla ensimmäinen nainen (yhdessä Jeanine Tesorin kanssa), jolta New Yorkin Metropolitan Opera tilasi uuden teoksen. Mazzolin orkesteriteoksiin kuuluvat mm. viulukonsertto (2022), orkesteriruno Orpheus Undone (2020) sekä kontrabassokonsertto Dark with Excessive Bright (2018).

    Sinfonia (for Orbiting Spheres, 2014) kamariorkesterille syntyi Los Angelesin filharmonikoiden tilauksesta. Mazzoli laajensi teosta sinfoniaorkesterille Boulderin filharmonikoita varten kaksi vuotta myöhemmin. Mazzoli kuvailee teosta ”aurinkokunnan muotoiseksi ja toistensa ympäri kiertyviksi rokokoo-luupeiksi”. Teos ei ole sinfonia sanan klassisessa merkityksessä, vaan viittaa sanan kreikankieliseen alkuperään ”yhdessä soiva” ja toisaalta italian kielen sinfoniaan, joka tarkoittaa myös kampiliiraa, keskiajalla suosittua jousi- ja kosketinsoittimen mekaanista hybridiä. Mazzolin sinfonia pyörii ja kierii, soitinten lyhyet katkelmat sinkoilevat toistensa lävitse ja ohitse, ja ilmassa leijuu tähtitieteellinen tunnelma.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Pianokonsertto nro 1 Es-duuri, op. 22
    I Allegro maestoso
    II Quasi adagio – Allegretto vivace
    III Allegro marziale animato
    _________________________________________________

    Franz Liszt (1811–1886) oli viulisti Niccolò Paganinin ohella ensimmäisiä kansainvälisiä supertähtiä, ilmiömäisiä virtuooseja, joiden maine kulki heidän edellään. Lisztin yleisössä herättämä ekstaattisuus synnytti jopa uuden termin ”lisztomania”, joka yli sata vuotta myöhemmin otettiin muunneltuna käyttöön Beatlesin maailmanvalloituksen myötä. Myös säveltäjänä Liszt oli edelläkävijä.

    Esimerkiksi Hector Berliozin ja Robert Schumannin ohella hän kehitteli niin sanottua syklistä muotoa: sen sijaan, että sinfoniat ja konsertot koostuisivat erillisistä ja toisilleen vastakohtaisista osista, sykliset teokset olisivat yhtä suurta kokonaisuutta yhteisine ja kehittyvine teemoineen. Liszt täydellisti ideansa ensimmäisessä pianokonsertossaan Es-duuri (1849/1856), jonka säveltäminen kesti lopulta 26 vuotta.

    Konsertossa on periaatteessa neljä toisistaan erottuvaa osaa, mutta ne soitetaan tauotta yhteen. Musiikillinen materiaali perustuu alun teemaan, sävellajia piilottelevaan mottoon, joka tarjoaa rakennusaineet yhtäältä muunnelmasarjaan, toisaalta vapaaseen fantasiaan ja sonaattimuotoiseen konserttoon. Aikalaiskorviin teos oli jopa niin hämmentävä, että Lisztin vävypoika, pianistikapellimestari Hans von Bülow kirjoitti alun teemaan oman sanoituksensa: “Das versteht ihr alle nicht, haha!” (Tätä ette kukaan ymmärrä, hahaa!)

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sinfonia nro 3 ”Altered Landscape”, Suomen ensiesitys
    I The Great Acceleration
    II Stillness
    III Reckoning
    IV Alignment
    _________________________________________________

    Perulaisen Jimmy Lópezin (1978) musiikki on vakiintunut maailman konserttisalien ohjelmistoihin aina New Yorkin Carnegie Hallista Sydneyn oopperataloon saakka. López valmistui Sibelius-Akatemiasta Veli Matti Puumalan ja Eero Hämeenniemen johdolla ennen tohtoroitumistaan vuonna 2012 University of Californian Berkeleysta. Lópezin teoksia ovat mm. hänen kotimaansa kulttuurin läpäisemä Perú Negro (2012), revontuliaiheinen viulukonsertto Aurora (2017) sekä hajuaistia luotaava pianokonsertto Ephemereal (2021).

    Altered Landscape (2020) syntyi Nevadan taidemuseon valokuvanäyttelyn jälkivaikutuksena, pandemian pahimpina kuukausina. López kertoo: ”Sinfonia säestää ihmiskunnan kohtaloa – jonka ihminen on pääasiassa itse itselleen ja planeetalle aiheuttanut – toisen maailmansodan lopusta aina toivottavasti melko pian koittavaan hypoteettiseen tulevaisuuteen, jossa osaamme elää sovussa maapallon kanssa.”

    Ensiosa kertaa elämänmenon kiivasta nopeutumista, toinen osa ”Stillness” kuvittaa pandemian aiheuttamaa äkkijarrutusta. Kolmas osa Reckoning vetäytyy muinaiseen Gayatri Mantraan, meditatiiviseen sisäluotaamiseen: ”Jollei meitä olisi pakotettu pysähtymään ja kohtaamaan syvimpiä tuntojamme ja pelkojamme, uudestisyntymistä olisi tuskin koskaan tapahtunut”, López sanoo. Päätösosa Alignment kerää aiemmat materiaalit symbioosiin: ihmiset ovat valaistuneet.

    Teksti: Jaani Länsiö