KÄYTÄNNÖN KOKEMUSTA JA MUUSIKKOKOLLEGOIDEN TUKEA

Tampereen Orkesteriakatemia tiivistää Filharmonian ja Musiikkiakatemian yhteistyötä | Tampere on upea orkesterikaupunki: Tampereen Musiikkiakatemialla koulutetaan orkesterimuusikoita ja musiikkipedagogeja ja Tampere-talossa soittaa 97 muusikon huippuorkesteri. Onkin loogista, että nämä kaksi voimavaraa yhdistetään ja muodostetaan luonteva polku opiskelun ja työelämän välille. Tätä varten on perustettu Tampereen Orkesteriakatemia, joka tiivistää Tampere Filharmonian ja Musiikkiakatemian yhteistyötä entisestään.”Tavoitteena on saada yhä pätevämpiä nuoria orkesterisoittogenreen. Yritämme loiventaa sitä porrasta opintojen ja oikean elämän välillä”, luonnehtii Tampere Filharmonian kontrabassojen vuorotteleva äänenjohtaja Petri Mäkiharju toimintaa. Filharmonian muusikot valmentavat tulevia kollegoitaan työelämän haasteisiin varsin käytännönläheisesti: ”Valmennus tapahtuu soitinryhmittäin. Käymme läpi orkesterikirjallisuuden keskeisimpiä teoksia, sellaisia, joita usein koesoitoissa soitetaan. Valmennamme heitä tositilanteeseen”, Mäkiharju kertoo.Musiikkiakatemian eli Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen ja Tampereen konservatorion näkökulmasta Orkesteriakatemiassa tärkeintä on erityisesti opiskelijoille tarjoutuva työelämäkokemus. ”Siinä saa kyllä paljon irti, kun käydään tärkeitä teoksia läpi syvällisesti oman soitinryhmän näkökulmasta”, toteaa konservatoriolla muusikoksi opiskeleva käyrätorvisti Asseri Väisänen, joka on osallistunut yhdessä opiskelutovereidensa kanssa oman soitinryhmänsä valmennukseen.Projektin aloitus ja ensimmäinen yhteiskonserttiTampereen Orkesteriakatemia -yhteistyö aloitettiin jo syksyllä 2015, jolloin edettiin vielä hieman erilaisella sapluunalla: ”Silloin opiskelijat harjoittelivat omalla orkesterikokoonpanollaan Šostakovitšin Leningrad-sinfoniaa, ja me kävimme treeneissä valmentamassa. Osa opiskelijoista pääsi sitten Filharmonian kevään 2016 konserttiin soittamaan kyseistä sinfoniaa”, Petri Mäkiharju valaisee. ”Se oli hienoa, kun pääsi mukaan, ja sai oman stemman”, kertoo Asseri Väisänen.Mukana oli tuolloin paljon opiskelijoita Tampereen Musiikkiakatemialta eli Tampereen ammattikorkeakoulusta ja konservatoriolta. ”Tää on ihan huikee, ainutlaatunen kokemus”, iloitsi porukan nuorimpiin lukeutuva 15-vuotias viulisti Katariina Lankinen harjoitusviikolla. Ikätoverinsa Saara Kangas oli samoilla linjoilla: ”Ois isona kiva soittaa orkesterissa, joten tämä on tosi opettavaista.”Käytännön kokemustaOrkesterin ja opiskelijoiden yhteiskonsertti on luvassa myös keväällä 2017, ohjelmassa on Mahlerin viides sinfonia. ”Tällä kertaa opiskelijoille järjestetään ennen konserttia koesoitto, eikä mikään leikkikoesoitto, vaan ihan oikea, tiukka karsinta. Se tässä juuri on tärkeää, että harjoitellaan niitä todellisia tilanteita, esimerkiksi koesoittoa”, Mäkiharju painottaa. ”On tosi hyvä, että me harjoittelemme koesoittoon valmistautumista ja pääsemme ihan oikeaan koesoittotilanteeseen. Sitä kokemusta kun ei vielä ole, ja sitä juuri tarvitaan”, Väisänen toteaa.Jo nyt, hankkeen alkuvaiheessa, mukana on paljon opiskelijoita. ”Toivomme, että jengi lähtee tähän mukaan ihan kunnolla! Nyt ollaan vasta alussa ja jatkuvasti haetaan niitä parhaita käytäntöjä, tämän kevään jälkeen ollaan taas entistä fiksumpia asian suhteen”, Mäkiharju pohtii. Toki Tampereen konservatorio, Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutus ja Tampere Filharmonia ovat tehneet yhteistyötä aiemminkin, muun muassa Nuorten solistien konsertissa. ”Sekin on hieno yhteistyön muoto, solistiset kokemukset ovat tärkeitä. Mutta aivan yhtä tärkeää opiskelijoille on kokemus orkesterimuusikkoudesta”, orkesterin intendentti Helena Hiilivirta summaa.Tampere Filharmonian ja Musiikkiakatemia opiskelijoiden yhdessä soittaman Leningrad-sinfonian päätteeksti yleisö osoitti suosiotaan seisten.